Værdigrundlag
Sydstjernen arbejder med en kæmpe samfundsopgave. Sydstjernens kerneopgave er at give vores børn de bedste betingelser i det videre samfund, når de forlader Sydstjernen. Det er en kerneopgave, at gøre børnene klar til skolen, og ruste dem til de kompetencer
det kræver at være barn i skolen. En af vores primære opgaver er derfor også at skabe lige muligheder for vores børn i deres videre fælleskaber.
I Sydstjernen er barnet er en del af en sammenhæng – et fælleskab.
Vi har fokus på det børnene falder ud af, fremfor udelukkende at have fokus på de børn som falder ud!
I 2014 og 2015 har vi haft et særligt fokus på sprog, og sprogets betydning i børnefællesskaberne. Det er en værdi i Sydstjernen, at skabe det bedste sprogstimulerende miljø vi overhovedet
kan, da vi tror på, at sproget også giver adgange til fællesskaber.
Det er en værdi at se på, hvad vi kan i egen praksis, hvad skal der til hos os, for at
inkludere barnet/børnene? Vi tager ansvar for barnets og børnegruppens trivsel og mistrivsel.
Vi arbejder på at organisere os med sigte på, at forebygge og modvirke at børnene
kommer eller forbliver i udsatte positioner – vi arbejder med børnefællesskaber
og et institutionsfælleskab.
Vi har fokus på barnets synlige deltagelse i fællesskabet, og barnets oplevelse af,
at høre til i fællesskabet. For at undgå, at børn kommer i udsatte positioner, er det vigtigt at vi adskiller problemet fra barnet, og i stedet ser på det sociale og relationelle samspil og
den sociale organisering i institutionen. Vi har fokus på at se problemet som noget barnet befinder sig i.
Vi bestræber os på at skabe en pædagogisk praksis – ud fra en relationel kontekst orienteret sammenhæng. For os er det vigtigt, at fokusere på og understøtte sociale relationer i at blive dannet. F. eks. Ved bevidst at sammensætte nye grupper (arbejdsgrupper) i projektgrupperne blandt børnene for, at modvirke udsatte positioner. Vi arbejder med, at give børnene succesoplevelser, uden at presse. Vi anerkender de
signaler børnene sender, derfor arbejder vi med, at opstille alternative muligheder
for børnene, for deltagelse i fællesskabet.
I Sydstjernen forsøger vi, at fange børnenes interesser, og følge deres spor. Vi respekterer børnene med alt hvad de er, og alt hvad de kan, og forsøger at samles omkring noget fælles tredje.
Vi tager ansvar for de stemninger, vi er med til at skabe i forskellige situationer med børnene i løbet af en dag. Vi tager nogle beslutninger om, hvad børnene skal i ydstjernen, derfor er det vigtigt, at vi har fokus på, og tager ansvar for de situationer vi er medskabere af i Sydstjernen.
Vi er meget optaget af, ikke at skabe fastlåste positioner for børnene. Vi arbejder ud fra Albertslund Kommunes sammenhængende børne politik.
Det er en værdi for os, at passe på med at fastholde børnene i utilsigtede udsatte positioner. Vi stiller os det spørgsmål ”De valg vi tager, er vi så med til at skabe, vedligeholde eller helbrede symptomerne hos børnene?” De skal have nye erfaringsdannelser med sig, her lægger den pædagogiske opgave i Sydstjernen!